Filter in use code="penas018" found 1 record/s

Presentation  |  Structure  |  Guidelines  |  GOTO all records list    |    Viewing record 561 / 807 of euro.dbf   
First Previous Next Last

 
NEW: Alpine rock paintings
enter the Balma dei Cervi Virtual Museum and surf the Virtual Tour: spherical pano-views,
hi-def flat photos and tracings
Name      
Portugal    Douro and Coa , Vale do Côa, Penascosa, R.11 EuroPreArt - European Prehistoric Art

Portugal Image map
Keywords: Deer, zoomorphs, lines, engravings, pecked, scratch, open-air, rock-art, schist.
Institution: IPT Tomar  http://www.ipt.pt/gt/
Record
proposed
by
Instituto Politécnico de Tomar - Portugal
 
Location
Specific feedbackSpecific feedback

Country:

Portugal

Locality:

Guarda, Vila Nova de Foz Côa, Castelo Melhor

Region:

Guarda

Area:

Douro and Coa

 

click to enlarge
Vale do Côa, Penascosa, R.11. Decalque do sector esquerdo. (ZILHÃO, J.; 1997).
click to enlarge
Copyright. No commercial use of EuroPreArt content is allowed. Specific © for pictures and drawings is mentioned in the captions or owned by each Author or Institution.
Disclaim. The EuroPreArt project fully endorses the most recent documentation policies. It must be outlined the absolute forbidding of any disruptive method and the necessity of a total respect for archaeological sites. It is also to be noticed that no substances shall be applied to rock art for recording purposes. Some pictures of the EuroPreArt records are related to past recording techniques and may not fully match these policies. They are an historical documentation. Please refer to local archaeological official authorities for any recording purpose. Please take a look also over EuroPreArt guidelines.
 
Environment & Surface

Open-air   Shelter   Cave Portable   Megalithic

Geography:
Localiza-se nos afloramentos da margem direita do Vale do Côa, acompanhando o curso do rio ao longo de uma praia fluvial.

Proximity:

Acesso por estrada rural a partir de Castelo Melhor.

Geology:

Xisto grauváquico.

Surface:

Superfície vertical de forma sub-rectangular, com cor castanha-avermelhada e manchas amareladas. Encontra-se subdividida em cinco painéis naturais.

Dimensions:
Length 3.60 m.  Width 2.50 m.

 

 
Art        

Description:

Engravings   Paintings   Painted engravings   High or low-relief   Sculpture
O sector esquerdo, mostra na metade superior um emaranhado de traços filiformes. Alguns sugerem as linhas cervico-dorsais e ventrais de quadrúpedes indeterminados. À direita, no painel adjacente, observa-se um traço picotado e gravuras filiformes. A gravura picotada profundamente, pode representar um possível signo. Entre o emaranhado de traços fifliofrmes, identifica-se uma possível cabeça de equídeo, voltada para a direita. A linha da testa e da mandíbula são quase rectas, enquanto a extremidade do focinho é ligeiramente curva. No painel mais à direita deste sector, observam-se apenas traços filiformes. O sector direito mostra três representações filfformes incompletas, muito possivelmente de auroques, e sobre elas, duas figurações de veados gravadas por picotagem, a inferior muito fragmentada. A figura de auroque situada a cota mais elevada, conserva apenas parte das linhas cervico-dorsal e ventral. Abaixo, reconhece-se uma presumível segunda representação de auroque, que mostra parte da linha cervico-dorsal, parte da linha do peito, e cauda caída ao longo da perna. O terceiro auroque hipotético, está apenas representado pela linha cervico-dorsal. O veado de cima está voltado para a direita. Foi gravado profunda. A cabeça mostra perfil subtriangular; as linhas da testa e mandíbula são rectas, faltando a extremidade do focinho. Sobre a testa distingue-se a armação. A linha cervico-dorsal é ondulada e a ventral é convexa. A linha do peito é côncava. A cauda é curta. Mais abaixo encontra-se outro veado idêntico, voltado para a direita. Foi feito por picotagem profunda. A cabeça desapareceu devido a fracturas do suporte, reconhecendo-se os restos da armação. A linha cervico-dorsal é ligeiramente ondulada, e os quartos traseiros estão desenhados em forma de segmento de circunferência. A linha ventral, parcialmente desaparecida, era convexa, e a do peito encurvada. A perna traseira, única que se conserva, abre na extremidade. A cauda é curta.

Figures:
total number 5
Figuras zoomórficas ( cervídeos, quadrúpedes indeterminados; figuras indeterminadas).

Chronology:

Palaeolithic   Epipalaeolithic - Mesolithic   Neolithic   Copper Age   Bronze Age   Iron Age   Roman   Middle Age   Modern   Unknown

Notes:

Abstract: Penascosa is one of the most remarkable Rock Art sites of Vale do Côa Archaeological Park. It's an open-air site, that combines a great number of engraved rocks. These engravings were made by pecking, scratching and abrading techniques, and combination of some of these. In the context of Vale do Côa Rock Art, Penascosa is one of the three biggest nucleous, together with Quinta da Barca and Canada do Inferno sites. In Penascosa are represented engravings dating from all palaeolithic epochs, namelly rock 3, which presents a long figure stratigraphy, animated figures, and a rare mothif of palaeolithical rock art: a fish representation. It's visible a rare technique, made by surface abrading. There are also engravings dated from Neolithic and Iron Age.
 
Bibliography        





European total bibliography, by EuroPreArt partnersTotal (Europe)
Portugal EuroPreArt general bibliography, by IPT TomarGeneral (country)
Specific Douro and Coa , Vale do Côa, Penascosa, R.11 bibliography, by IPT TomarSpecific (site)
Rock Art Studies: A Bibliographic worldwide Database (external link). Compiled by Leigh Marymor. Copyright (C) 2001-2002 by the Library, University of California, Berkeley Bibliographic
Rock Art
Database

 

 
Conservation        

Status:

Public   Private   Park   Classified site

Risk:

Esta zona é ciclicamente inundada pelas cheias de Inverno, submergindo total ou parcialmente as rochas decoradas localizadas a cotas mais baixas.O suporte correspondente à rocha 11 apresenta-se fracturado.

Conservation:

Good   Quite good   Mediocre   Bad

Intervention:

 

By          

Compiler:

Ana Catarina Freire

Institution:

IPT Tomar  http://www.ipt.pt/gt/
 
         Record n. 561 / 807
No commercial use is allowed. Specific © is mentioned in the captions or owned by each Author or Institution  
 
GOTO all records list    |    Viewing record 561 / 807 of euro.dbf          First Previous Next Last


NEW: Alpine rock paintings
enter the Balma dei Cervi Virtual Museum and surf the Virtual Tour: spherical pano-views,
hi-def flat photos and tracings


EuroPreArt, European Prehistoric Art, is a web-based archaeological project funded by the European Union which aims to establish a lasting data-base of European prehistoric art documentation, to launch the base of an European institutional network and to contribute to the awareness of the diversity and richness of European Prehistoric Art.
It is proposed by: Instituto Politécnico de Tomar (IPT, Portugal), CUEBC - European University Centre for Cultural Heritage (Italy - Europe), Consejo Superior de Investigaciones Científicas (España), Asociación Cultural Colectivo Barbaón (España), Université de Liège (Belgique), Gotland University College (Sverige), University College Dublin (Eire), Cooperativa Archeologica Le Orme dell'Uomo (Italia), Study Centre and Museum of Prehistoric Art of Pinerolo (Italia), The European Centre for Prehistoric Research in the Alto Ribatejo (Portugal), ArqueoJovem - a youth NGO (Portugal).
Instituto Politécnico de Tomar - Portugal CUEBC - European University Centre for Cultural Heritage, Ravello - Italy CSIC - Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Madrid - Spain Orme dell'Uomo - Footsteps of Man, Valcamonica - Italy Asociación Cultural Colectivo Barbaón, Extremadura -Spain Liège University - Belgium Gotland University - Sweden University College Dublin - Ireland CeSMAP - Centro Studi e Museo d'Arte Preistorica. Pinerolo, Italy Arqueo Jovem

| CONTACT | Web-mastering, graphics, structure and database management by  A. Arcà  - Footsteps of Man - DBF data powered by